Gratis kollektivtrafik i Jönköping

I bilarna sitter främst medelålders, vita män med höga inkomster och i kollektivtrafiken åker främst kvinnor, ungdomar och låginkomsttagare. I Jönköping är det dags att driva frågan om gratis kollektivtrafik. Om kollektivtrafiken blir gratis minskar till exempel kvinnors resekostnader med en fjärdedel.

Länstrafiken har som mål att öka resandet i länet med 60 procent till 2025 och höjer snart priserna. De tror inte att prishöjningen är så stor att resandet ska minska avsevärt. Men för att nå målet om ökat resande måste resandet öka, inte minska.

Tre gånger fler Kirunabor åker buss sedan kommunen gjorde kollektivtrafiken gratis, där en oväntad effekt också har varit att många män ställt bilen till förmån för bussen. I Avesta har bussresandet ökat med 80 procent sedan nolltaxa infördes 2012. Mer än en tredjedel av resorna har ersatt en tidigare bilresa. 

Gratis kollektivtrafik kan finansieras på flera olika sätt. En logisk koppling finns till de miljövinster som uppstår genom minskad biltrafik. Kommunen kan driva en aktiv trafikpolitik för att begränsa biltrafiken i städer genom parkeringsavgifter och miljöavgifter som fördelas till kollektivtrafiken.

En jämställdhetspolitisk åtgärd är att skattefinansiera delar av nolltaxereformen eftersom det då sker en omfördelning av resurser från de som har mycket pengar till de som har lite.

En stor vinst, som inte brukar tas med i trafikekonomiska kalkyler, är den volymökning i ökat antal resenärer som ett ökat resande i kollektivtrafiken får och som är en mycket positiv effekt i sig om vi värderar ökad tillgänglighet och framkomlighet, flexibilitet och tidsvinster. Tidsvinster brukar däremot vara den parameter som beräknas mest positivt i samhällsekonomiska kalkyler för att motivera vägbyggen.

Slutsatsen är att en gratis kollektivtrafik är samhällsekonomiskt lönsam och även en viktig välfärdsreform.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s